Wednesday, November 26, 2008

Halatuju Pendidikan Negara Kucar Kacir

Dasar Pendidikan Kebangsaan telah digubal setelah Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaannya pada tahun 1957. Secara umumnya, dasar ini diperkenalkan untuk menggantikan dasar pendidikan penjajahan Inggeris yang ketika itu berpandukan kepada Education Ordinance 1952 yang tidak dipersetujui oleh badan – badan NGO Cina dan guru – guru melayu.

Hari ini kita telah mengecapi sebuah dasar pelajaran yang baik setelah proses kajian demi kajian dilakukan bermula dengan Jawatankuasa Kaji Semula yang dilantik kerajaan pada tahun 1960 yang dipergerusikan oleh Abdul Rahman Taib yang mengkaji kemajuan pelaksanaan dasar pelajaran berdasarkan Laporan Razak atau berdasarkan Akta Pelajaran 1957 sehinggalah wujudnya Akta Pendidikan 1996 pada hari ini.

Walaupun begitu, suasana dan kemajuan pelajaran Negara kita melalui jalan yang sukar dan berliku. Apa tidaknya para guru dibebankan dengan bebanan tugasan yang banyak. Cita – cita untuk mencapai matlamat pendidikan yang cemerlang kian kabur dengan lambakan kerja – kerja bersifat pentadbiran. Para guru didedahkan dengan tugasan pemfailan dan dokumentasi yang komplikated sehinggakan matlamat asal mereka untuk mendidik kian terhakis. Dengan itu akan wujud birokrasi yang tebal sehingga melemaskan para guru dengan kerja yang bersifat ‘pengkeranian’ dan mematikan usaha untuk mendidik anak bangsa. Sekiranya perkara ini berlarutan secara tidak langsung ia seakan menghina pengorbanan guru kepada anak bangsa.

Biarpun usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memartabatkan profesion guru sebagai profession yang mulia dengan memperkenalkan jawatan ‘Pengetua Cemerlang’ dengan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) yang dilaksanakan pada akhir tahun 2004 tidak memberikan impak yang besar sekiranya guru bawahan dianaktirikan dengan bebanan tugasan yang berlebihan. Hal ini berlarutan kerana pihak kementerian gagal menyelami perasaan dan hati sebenar guru – guru yang berada di bidang pendidikan dan bawahan.

Sudahlah para guru dibebankan dengan masalah disiplin para pelajar malahan terdapat dikalangan para pelajar yang terbabit dengan masalah disiplin ini berani menyaman para guru gara – gara hukuman disiplin yang dikenakan ke atas mereka. Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pernah menyatakan beberapa tahun yang lalu bahawa ramai yang tidak berminat menjadi guru kerana secara puratanya hampir setiap hari seorang guru disaman oleh ibu bapa. Kita tidak lagi memikirkan beban lain yang guru hadapi seperti pengenalan Program Literasi Teknologi Komunikasi dan Maklumat sebagai tambahan Rancangan Komputer Dalam Pendidikan serta pendidikan matapelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Secara tidak langsung fakta yang dikemukakan ini bukan rekaan bahkan ada realitinya dan dipersetujui oleh para guru bawahan yang tidak diberikan insentif istimewa melalui Skim Adiguru (Guru Super) dan sebagainya. Kita juga sedia maklum bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia merupakan penerima terbesar Belanjawan Negara saban tahun. Namun pengagihan wang tersebut perlu dilakukan secara bijak dan saksama. Penulis melihat orientasi system sekolah kebangsaan terutama sekolah luar Bandar yang kecenderungannya kepada keceriaan dan kebersihan sekolah memang ada baiknya. Walaubagaimanapun, janganlah ia bersifat keterlaluan sehingga membebankan guru. Kalau tidak ia sekadar membazirkan wang yang telah disalurkan kerajaan selama ini.

Ada sebilangan guru besar dan pengetua yang ingin mengejar ‘glamour’ dan pujian sanggup menjadikan sebahagian guru sebagai kambing hitam. Mereka mahu sekolah mereka memenangi anugerah keceriaan dan kebersihan tidak kira melalui peringkat negeri atau kebangsaan. Maka para guru di sekolah terbabit dikerahkan sehingga kerja – kerja melukis ‘mural’ di bangunan sekolah menjadi peranan utama guru dan ini mematikan hala tuju pelajaran Negara. Guru – guru ini juga menjadi sasaran korban waktu rehat bagi sesi persekolahan dan waktu tamat sesi persekolahan serta ada yang terpaksa ‘bekerja’ pada waktu cuti hujung minggu. Penulis berpandangan nilai dan harga pelajaran Negara mudah dijual beli sekiranya factor ini menjadi antara factor pendesak kehancuran matlamat pelajaran kita.

Oleh itu, Kementerian Pelajaran Malaysia perlu memantau situasi ini agar terkawal. Kita tidak mahu para pendidik kita gagal melaksanakan misi utama mereka iaitu mendidik sekiranya hal – hal bersifat pentadbiran, pengkeranian, malahan keceriaan sekolah menjadi wirid harian utama mereka. Kita perlukan sebuah mekanisme yang mantap selaras untuk merealisasikan matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Kiriman Oleh:
Muhammad Hafiz bin Badarulzaman
Mantan Timb. Presiden 1
Persatuan Mahasiswa Undang – Undang 05/06,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

2 comments:

TAMAN KASIH UMMU THAQIF said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

SALLAM,
komen saudara tidak matang, lebih banyak ilmiah dari amali! jika Allah telah pilih kita berdiri dalam kalangan orang-orang undang-undang yang belum tentu peguam, hakim atau guru undang-undang! Fikirlah bagaimana nak mengajar orang awam faham,amal dan patuh the law supaya negara menjkadi lebih aman! bukannya komen bidang yang kita bukan ahlinya! kalau ramai orang macam adik, alamat kiamatlah malaysia sebelum dunia kiamat!